SUBSCRIBE TODAY!
Subscribing entitles a reader to complete stories on all topics released as they happen, special features, confidential documents and access to the complete, searchable story archive online back to 2004.
IP-Watch Summer Interns

IP-Watch interns talk about their Geneva experience in summer 2013. 2:42.

Inside Views

Submit ideas to info [at] ip-watch [dot] ch!

We welcome your participation in article and blog comment threads, and other discussion forums, where we encourage you to analyse and react to the content available on the Intellectual Property Watch website.

By participating in discussions or reader forums, or by submitting opinion pieces or comments to articles, blogs, reviews or multimedia features, you are consenting to these rules.

1. You agree that you are fully responsible for the content that you post. You will not knowingly post content that violates the copyright, trademark, patent or other intellectual property right of any third party or which you know is under a confidentiality obligation preventing its publication and that you will request removal of the same should you discover that you have violated this provision. Likewise, you may not post content that is libelous, defamatory, obscene, abusive, that violates a third party's right to privacy, that otherwise violates any applicable local, state, national or international law, that amounts to spamming or that is otherwise inappropriate. You may not post content that degrades others on the basis of gender, race, class, ethnicity, national origin, religion, sexual preference, disability or other classification. Epithets and other language intended to intimidate or to incite violence are also prohibited. Furthermore, you may not impersonate others.

2. You understand and agree that Intellectual Property Watch is not responsible for any content posted by you or third parties. You further understand that IP Watch does not monitor the content posted. Nevertheless, IP Watch may monitor the any user-generated content as it chooses and reserves the right to remove, edit or otherwise alter content that it deems inappropriate for any reason whatever without consent nor notice. We further reserve the right, in our sole discretion, to remove a user's privilege to post content on our site. IP Watch is not in any manner endorsing the content of the discussion forums and cannot and will not vouch for its reliability or otherwise accept liability for it.

3. By submitting any contribution to IP Watch, you warrant that your contribution is your own original work and that you have the right to make it available to IP Watch for all purposes and you agree to indemnify IP Watch, its directors, employees and agents against all damages, legal fees and others expenses that may be incurred by IP Watch as a result of your breach of warranty or of these terms.

4. You further agree not to publish any personal information about yourself or anyone else (for example telephone number or home address). If you add a comment to a blog, be aware that your email address will be apparent.

5. IP Watch will not be liable for any loss including but not limited to the following (whether such losses are foreseen, known or otherwise): loss of data, loss of revenue or anticipated profit, loss of business, loss of opportunity, loss of goodwill or injury to reputation, losses suffered by third parties, any indirect, consequential or exemplary damages.

6. You understand and agree that the discussion forums are to be used only for non-commercial purposes. You may not solicit funds, promote commercial entities or otherwise engage in commercial activity in our discussion forums.

7. You acknowledge and agree that you use and/or rely on any information obtained through the discussion forums at your own risk.

8. For any content that you post, you hereby grant to IP Watch the royalty-free, irrevocable, perpetual, exclusive and fully sub-licensable license to use, reproduce, modify, adapt, publish, translate, create derivative works from, distribute, perform and display such content in whole or in part, world-wide and to incorporate it in other works, in any form, media or technology now known or later developed.

9. These terms and your posts and contributions shall be governed and interpreted in accordance with the laws of Switzerland (without giving effect to conflict of laws principles thereof) and any dispute exclusively settled by the Courts of the Canton of Geneva.

Analysis: Monkey In The Middle Of Selfie Copyright Dispute

The recent case of a monkey selfie that went viral on the web raised thorny issues of ownership between a (human) photographer and Wikimedia. Two attorneys from Morrison & Foerster sort out the relevant copyright law.


Latest Comments
  • are you aware that within the photographic industr... »
  • A VPN is a virtual private network, which generall... »

  • For IPW Subscribers

    A directory of IP delegates in Geneva. Read more>

    A guide to Geneva-based public health and intellectual property organisations. Read More >


    Monthly Reporter

    The Intellectual Property Watch Monthly Reporter, published from 2004 to January 2011, is a 16-page monthly selection of the most important, updated stories and features, plus the People and News Briefs columns.

    The Intellectual Property Watch Monthly Reporter is available in an online archive on the IP-Watch website, available for IP-Watch Subscribers.

    Access the Monthly Reporter Archive >

    لأحكام التجارية القوية للاتحاد الأوروبي حول الملكية الفكرية تعتبر تهديدا على نفاذ البلدان الفقيرة إلى الأدوية

    Published on 24 February 2009 @ 12:07 pm

    By for Intellectual Property Watch

    ابروكسل- إن الجهود التي يبذلها الاتحاد الأوروبي لإدراج أحكام حول براءات المستحضرات الصيدلانية في سلسلة من اتفاقات التجارة الحرة التي يتفاوض حولها قد تشكل تهديدا على إمكانية الحصول على الأدوية في البلدان النامية، على حد قول الناشطين في مجال الصحة العامة على الصعيد العالمي.

    واقترح مسؤولون في الاتحاد الأوروبي، كجزء من المحادثات التجارية التي يجريها الاتحاد مع كل من بيرو وكولومبيا والهند ومجموعة إقليمية في جنوب شرق آسيا، أن تحظى الشركات المنتجة للأدوية بنظام قوي للملكية الفكرية. وستُمنع الهيئات التنظيمية الوطنية في البلدان المعنية، لفترات طويلة، من استخدام البيانات التي توفرها الشركات التي تملك براءات الأدوية للتصريح بصيغ غير مسجلة للأدوية.
    وفي ما يخص كولومبيا وبيرو، سيتم تطبيق هذه “البيانات الحصرية” لمدة تبلغ 11 سنة، وفقا لتوصيات اللجنة الأوروبية.
    وأفاد السيد جرمان هولغوين، مدير المؤسسة الكولومبية “ميسيون سالود” (Misión Salud)، أن هذا الحكم “سيخلف آثارا مدمرة على إمكانية الحصول على الأدوية وعلى الصحة العامة على وجه العموم في منطقتنا”.

    وتنبأ هولغوين بأنه إذا تم إنفاذ المقترح كجزء من اتفاق تجارة حرة، فإن ذلك سيقلل بدرجة كبيرة من إمكانية توفير العقاقير بأسعار معقولة لبلدان المنطقة الآندية. ولما كان متوسط سعر العقاقير غير المسجلة أقل بأربع مرات من سعر العقاقير التي تحمل أسماء تجارية وفي بعض الأحيان 35 مرة أقل من هذه العقاقير. وحذر هولغوين بأن أي إجراء يرمي إلى الحد من توافر هذه العقاقير ستكون له “عواقب رهيبة” في منطقة تفشى فيها الفقر.

    وأضاف هولغوين “أن الاتفاق بين الاتحاد الأوروبي وبلداننا قد يساوي قدرا كبيرا من المعاناة وفقدان عدد كبير من الأرواح البشرية”. ومضى يقول “فلا نخطئ في ذلك لأن المشكلة خطيرة إلى هذا الحد ولم نكن نتوقع مثل هذه المعاملة البشعة والمهينة من قبل اللجنة الأوروبية”.

    ويرى هولغوين أن اللجنة الأوروبية تسعى إلى وضع معايير حول الملكية الفكرية أكثر صرامة من المعايير التي كانت الولايات المتحدة ترغب في إدراجها في اتفاقات التجارة الحرة التي كانت تسعى إلى إبرامها مع بلدان أمريكا اللاتينية خلال السنوات الأخيرة. وتنبأت دراسات أجريت في كولومبيا عام 2007 بأن النهج الذي يفضله المتفاوضون الأمريكان حول التجارة قد يزيد في أسعار الأدوية بنسبة 46 في المائة على الأقل ويؤدي إلى زيادة تبلغ مليار دولار في الإنفاق على الصحة العامة في كولومبيا.

    ويفيد التحليل المفصل لمقترحات اللجنة الأوروبية بأنها تتعدى الاتفاق المتعلق بجوانب حقوق الملكية الفكرية المتصلة بالتجارة (تريبس).
    ولاحظ خافيير سوبا، من جامعة بومبيو فاربا في برشلونة، وهو كاتب التحليل أن اتفاق تريبس يتيح للحكومات الوطنية مجالا أكبر لاتخاذ قرار حول كيفية تطبيق قواعد الملكية الفكرية على الأدوية. وعلى عكس ذلك، فإن مقترحات اللجنة الأوروبية تدعو لوضع “إطار صارم ودقيق للغاية للتدابير والإجراءات التي يجب أن تعتمدها الدول وتنفذها في ما يتعلق بالملكية الفكرية”، على حد قول سوبا.

    كما أثار سوبا القلق بشأن الكيفية التي يمكن بها أن تصبح تدابير احتجاز الأدوية من قبل السلطات الجمركية أكثر تواترا نتيجة لاستراتيجيه الاتحاد الأوروبي المتمثلة في إدراج فصول حول الملكية الفكرية في اتفاقات التجارة الحرة التي يبرمها مع البلدان عبر العالم.

    ووقع هذا الاحتجاز الشهر الماضي عند ما قامت السلطات في ميناء روتردام بتجميد شحنة من اللوسارتان، وهو علاج لارتفاع ضغط الدم، موجهة من الهند إلى البرازيل. وعلى الرغم من أن اللوسارتان تعد من العقاقير الشرعية غير المسجلة، فقد تم احتجازها بعد أن ادعت شركة لم يذكر اسمها ملكية براءة تشملها في هولندا.

    وأفاد سوبا بأن مشروع اتفاق التجارة الحرة الذي يناقشه المسؤولون في الاتحاد الأوروبي مع كل من كولومبيا وبيرو سيمكن الشركات المنتجة للمستحضرات الصيدلانية من إعاقة نقل الأدوية غير المسجلة في عدد كبير من الحالات. وقال إن الاتحاد الأوروبي يسعى، مرة أخرى، إلى ضمان سلطات إضافية لاتفاق تريبس الذي يقيد بشكل كبير استخدام تدابير احتجاز الأدوية المزيفة وليس الأدوية غير المسجلة.

    وقال سوبا أثناء اجتماع عقد في البرلمان الأوروبي في 17 فبراير/شباط “إن الاقتراح الذي تقدم به الاتحاد الأوروبي لمجموعة بلدان المنطقة الآندية يمكِّن أصحاب الحقوق من تجميد استيراد الأدوية المشتبه في أنها تتعدى على حقوق الملكية الفكرية وتصديرها ودخولها وخروجها في الإقليم الجمركي” وأكد “أن ذلك يمثل توسيعا هائلا للتدابير المطلوبة ويخول سلطة ضخمة لأصحاب الحقوق الذين سيتمكنون من تجميد السلع المنافسة بحجة التعدي المزعوم على حق من حقوق الملكية الفكرية”.

    وتم استهلال محادثات التجارة الحرة بين الاتحاد الأوروبي وكل من كولومبيا وبيرو في عام 2007. أما بوليفيا وإكوادور، وهما بلدان آخران من مجموعة بلدان المنطقة الآندية، فتشاركان أصلا في المحادثات. إلا أن إكوادور أعلنت في أواخر عام 2008 أنها ستستمر في المفاوضة مع كولومبيا وبيرو فقط، بعد أن أعربت حكومتها المتعاطفة مع اليسار انزعاجها بالتدابير التي تدعو اللجنة الأوروبية إلى اتخاذها.
    وأعلن السيد إيفو موراليس، رئيس بوليفيا، أن قرار الاتحاد الأوروبي سيساهم في إضعاف الاندماج الإقليمي ضمن مجموعة بلدان المنطقة الآندية. وقال موراليس، في رسالة بعث بها الشهر الماضي إلى اللجنة الأوروبية، إن بوليفيا تفضل إبرام اتفاق تجاري أقل تكلفة “لا يفرض حدودا” على حقنا في تحديد سياساتنا الوطنية حول قضايا أكثر أهمية مثل الاستثمار والخدمات والملكية الفكرية والمشتريات العامة”، بدلا من تحرير التجارة بشكل كامل مع الاتحاد الأوروبي.

    ونفى السيد سيرج لوغال، وهو مسؤول تجاري في الاتحاد الأوروبي، أن اللجنة الأوروبية تحاول إحداث فجوة بين مختلف بلدان المجموعة الآندية. وتساءل مشيرا إلى التوترات السياسية بين الحكومة الكولومبية، التي تنتهج نهجا أقرب إلى الليبرالية الجديدة في السياسة الاقتصادية، والإدارات التي تميل أكثر إلى الاشتراكية في أمريكا اللاتينية، “هل هذا خطأ اللجنة؟ فعلينا أن نقوم بخيارات ونمضي قدما”.

    اقتراح الاتحاد الأوروبي لآسيا

    إن الاقتراحات التي أعدتها اللجنة الأوروبية لمفاوضاتها مع الهند ورابطة أمم جنوب شرق آسيا التي تضم عشرة بلدان، تتضمن أحكاما بشأن البيانات الحصرية تماثل الأحكام الموصى بها بالنسبة لكل من بيرو وكولومبيا. ولكن في حالة الرابطة، لم يتم بعد تحديد طول فترة الحصرية التي ترغب فيها اللجنة. وتتاح نسخة من اقتراح الاتحاد الأوروبي هنا.

    وأنذرت السيدة ألكسندرا هومبير، من المنظمة الإنسانية “أطباء بلا حدود”، بأن أي خطوة نحو فرض قيود على استخدام الأدوية غير المسجلة قد تكون على حساب الأشخاص الذي يحتاجون إلى مضادات الفيروسات العكسية، وهي الدواء الرئيسي المستخدم لمعالجة فيروس نقص المناعة البشرية المكتسب/الإيدز.

    وأضافت السيدة هومبير أن الأطباء اضطروا إلى توصيف أنواع جديدة من الأدوية تعرف باسم علاجات “الخط الثاني”، إذ من المعروف أن أجسام المرضى تقاوم تدريجيا مضادات الفيروسات العكسية العادية. وفي تايلند، قد تكون هذه الأنواع الجديدة أغلى بمقدار 22 مرة من أكثر أنواع مضادات الفيروسات العكسية المستخدمة شيوعا.

    وقالت السيدة هومبير “إن البلدان متوسطة الدخل مثل تايلند أصبحت أسيرة بين قيدين: فهي تخضع لضغط شديد من قبل الشركات المنتجة للمستحضرات الصيدلانية التي تدعمها حكومة الولايات المتحدة لزيادة حماية الملكية الفكرية لأنها تتمتع بقدرة تصنيعية”.

    واستطردت السيدة هومبير تقول “في نفس الوقت، تعتبر هذه البلدان أسواقا ناشئة تضم نخبا تمثل أسواقا مربحة ومستبعَدة من السياسات السعرية التفاضلية التي تحظى بها البلدان الأقل نموا. غير أن الواقع هو أن فيروس نقص المناعة البشرية المكتسب/الإيدز مرض يصيب الفقراء أساسا. ولا تستطيع الصحة العامة في هذه البلدان دفع الأسعار التي تطالب بها الشركات المنتجة للمستحضرات الصيدلانية”.
    ولم يردَّ الاتحاد الأوروبي لرابطات صانعي المستحضرات الصيدلانية، وهو مجموعة تضم الشركات المصنعة للعقاقير التي تحمل أسماء تجارية، على طلب الإدلاء بتعليق على هذا الموضوع.

    [مستجدات: مركز (South Centre) وجه تحذيرا إلى البلدان الأفريقية بأن الخسائر التي قد تتكبدها إذا وقعت اتفاقات شراكة اقتصادية مع الاتحاد الأوروبي أكثر من المكاسب التي قد تجنيها من التوصيات المقترحة للمحادثات. وبالإضافة إلى ذلك، أفاد مركز القانون التجاري لجنوب أفريقيا Trade Law Centre for South Africa reported بأن من المنتظر أن تصل مفوضة التجارة للاتحاد الأوروبي، السيدة كاثرين آشتون، إلى بوتسوانا هذا الأسبوع لإجراءات محادثات تجارية].

     


    Leave a Reply

    We welcome your participation in article and blog comment threads, and other discussion forums, where we encourage you to analyse and react to the content available on the Intellectual Property Watch website. By participating in discussions or reader forums, or by submitting opinion pieces or comments to articles, blogs, reviews or multimedia features, you are consenting to these rules.

    We welcome your participation in article and blog comment threads, and other discussion forums, where we encourage you to analyse and react to the content available on the Intellectual Property Watch website.

    By participating in discussions or reader forums, or by submitting opinion pieces or comments to articles, blogs, reviews or multimedia features, you are consenting to these rules.

    1. You agree that you are fully responsible for the content that you post. You will not knowingly post content that violates the copyright, trademark, patent or other intellectual property right of any third party or which you know is under a confidentiality obligation preventing its publication and that you will request removal of the same should you discover that you have violated this provision. Likewise, you may not post content that is libelous, defamatory, obscene, abusive, that violates a third party's right to privacy, that otherwise violates any applicable local, state, national or international law, that amounts to spamming or that is otherwise inappropriate. You may not post content that degrades others on the basis of gender, race, class, ethnicity, national origin, religion, sexual preference, disability or other classification. Epithets and other language intended to intimidate or to incite violence are also prohibited. Furthermore, you may not impersonate others.

    2. You understand and agree that Intellectual Property Watch is not responsible for any content posted by you or third parties. You further understand that IP Watch does not monitor the content posted. Nevertheless, IP Watch may monitor the any user-generated content as it chooses and reserves the right to remove, edit or otherwise alter content that it deems inappropriate for any reason whatever without consent nor notice. We further reserve the right, in our sole discretion, to remove a user's privilege to post content on our site. IP Watch is not in any manner endorsing the content of the discussion forums and cannot and will not vouch for its reliability or otherwise accept liability for it.

    3. By submitting any contribution to IP Watch, you warrant that your contribution is your own original work and that you have the right to make it available to IP Watch for all purposes and you agree to indemnify IP Watch, its directors, employees and agents against all damages, legal fees and others expenses that may be incurred by IP Watch as a result of your breach of warranty or of these terms.

    4. You further agree not to publish any personal information about yourself or anyone else (for example telephone number or home address). If you add a comment to a blog, be aware that your email address will be apparent.

    5. IP Watch will not be liable for any loss including but not limited to the following (whether such losses are foreseen, known or otherwise): loss of data, loss of revenue or anticipated profit, loss of business, loss of opportunity, loss of goodwill or injury to reputation, losses suffered by third parties, any indirect, consequential or exemplary damages.

    6. You understand and agree that the discussion forums are to be used only for non-commercial purposes. You may not solicit funds, promote commercial entities or otherwise engage in commercial activity in our discussion forums.

    7. You acknowledge and agree that you use and/or rely on any information obtained through the discussion forums at your own risk.

    8. For any content that you post, you hereby grant to IP Watch the royalty-free, irrevocable, perpetual, exclusive and fully sub-licensable license to use, reproduce, modify, adapt, publish, translate, create derivative works from, distribute, perform and display such content in whole or in part, world-wide and to incorporate it in other works, in any form, media or technology now known or later developed.

    9. These terms and your posts and contributions shall be governed and interpreted in accordance with the laws of Switzerland (without giving effect to conflict of laws principles thereof) and any dispute exclusively settled by the Courts of the Canton of Geneva.

     

     
    Your IP address is 54.234.16.74