SUBSCRIBE TODAY!
Subscribing entitles a reader to complete stories on all topics released as they happen, special features, confidential documents and access to the complete, searchable story archive online back to 2004.
IP-Watch Summer Interns

IP-Watch interns talk about their Geneva experience in summer 2013. 2:42.

Inside Views

Submit ideas to info [at] ip-watch [dot] ch!

We welcome your participation in article and blog comment threads, and other discussion forums, where we encourage you to analyse and react to the content available on the Intellectual Property Watch website.

By participating in discussions or reader forums, or by submitting opinion pieces or comments to articles, blogs, reviews or multimedia features, you are consenting to these rules.

1. You agree that you are fully responsible for the content that you post. You will not knowingly post content that violates the copyright, trademark, patent or other intellectual property right of any third party or which you know is under a confidentiality obligation preventing its publication and that you will request removal of the same should you discover that you have violated this provision. Likewise, you may not post content that is libelous, defamatory, obscene, abusive, that violates a third party's right to privacy, that otherwise violates any applicable local, state, national or international law, that amounts to spamming or that is otherwise inappropriate. You may not post content that degrades others on the basis of gender, race, class, ethnicity, national origin, religion, sexual preference, disability or other classification. Epithets and other language intended to intimidate or to incite violence are also prohibited. Furthermore, you may not impersonate others.

2. You understand and agree that Intellectual Property Watch is not responsible for any content posted by you or third parties. You further understand that IP Watch does not monitor the content posted. Nevertheless, IP Watch may monitor the any user-generated content as it chooses and reserves the right to remove, edit or otherwise alter content that it deems inappropriate for any reason whatever without consent nor notice. We further reserve the right, in our sole discretion, to remove a user's privilege to post content on our site. IP Watch is not in any manner endorsing the content of the discussion forums and cannot and will not vouch for its reliability or otherwise accept liability for it.

3. By submitting any contribution to IP Watch, you warrant that your contribution is your own original work and that you have the right to make it available to IP Watch for all purposes and you agree to indemnify IP Watch, its directors, employees and agents against all damages, legal fees and others expenses that may be incurred by IP Watch as a result of your breach of warranty or of these terms.

4. You further agree not to publish any personal information about yourself or anyone else (for example telephone number or home address). If you add a comment to a blog, be aware that your email address will be apparent.

5. IP Watch will not be liable for any loss including but not limited to the following (whether such losses are foreseen, known or otherwise): loss of data, loss of revenue or anticipated profit, loss of business, loss of opportunity, loss of goodwill or injury to reputation, losses suffered by third parties, any indirect, consequential or exemplary damages.

6. You understand and agree that the discussion forums are to be used only for non-commercial purposes. You may not solicit funds, promote commercial entities or otherwise engage in commercial activity in our discussion forums.

7. You acknowledge and agree that you use and/or rely on any information obtained through the discussion forums at your own risk.

8. For any content that you post, you hereby grant to IP Watch the royalty-free, irrevocable, perpetual, exclusive and fully sub-licensable license to use, reproduce, modify, adapt, publish, translate, create derivative works from, distribute, perform and display such content in whole or in part, world-wide and to incorporate it in other works, in any form, media or technology now known or later developed.

9. These terms and your posts and contributions shall be governed and interpreted in accordance with the laws of Switzerland (without giving effect to conflict of laws principles thereof) and any dispute exclusively settled by the Courts of the Canton of Geneva.

Latest Comments
  • So simply put, we have the NABP saying that all ph... »
  • The original Brustle decision was widely criticise... »

  • For IPW Subscribers

    A directory of IP delegates in Geneva. Read more>

    A guide to Geneva-based public health and intellectual property organisations. Read More >


    Monthly Reporter

    The Intellectual Property Watch Monthly Reporter, published from 2004 to January 2011, is a 16-page monthly selection of the most important, updated stories and features, plus the People and News Briefs columns.

    The Intellectual Property Watch Monthly Reporter is available in an online archive on the IP-Watch website, available for IP-Watch Subscribers.

    Access the Monthly Reporter Archive >

    منظمة الصحة العالمية تحدد موعدا لعقد اجتماع جديد بشأن الأنفلونزا وتبادل الفيروسات بعد أن بدأت أوروبا في التحقيق في “هراء” هذه المنظمة

    Published on 9 February 2010 @ 4:30 pm

    By and , Intellectual Property Watch

    يُؤمل أن تُوضع اللمسات الأخيرة على اتفاق بشأن المواد المتعلقة بتبادل الفيروسات والفوائد وإدارة حقوق الملكية الفكرية المرتبطة بها من خلال دورة من المفاوضات الحكومية الدولية التي تيسّرها المديرة العامة لمنظمة الصحة العالمية.

    وقد استعصى التوصل إلى توافق للآراء بخصوص هذه القضايا في اجتماع حكومي دولي سابق بشأن التأهب لمواجهة الأنفلونزا الجائحة، كما استعصى هذا الأمر في دورة من المفاوضات غير الرسمية التي أجريت مع المديرة العامة السيدة مارغريت تشان.

    وفي الوقت ذاته، استضاف مجلس أوروبا، وهو هيئة حكومية دولية معنية بتعزيز حقوق الإنسان وبقضايا أخرى، جلسة استماع عامة بشأن تعامل منظمة الصحة العالمية مع الجائحة.

    وسيُعقد الاجتماع الجديد لمنظمة الصحة العالمية في الفترة ما بين 10 و12 أيار/مايو قبل انعقاد جمعية الصحة العالمية، وهي الهيئة المكلفة باتخاذ القرارات، في الفترة ما بين 17 و22 أيار/مايو. وقد حُدد موعد هذا الاجتماع في اجتماع عقده في الفترة ما بين 18 و22 كانون الثاني/يناير المجلسُ التنفيذي الذي يقدم المشورة لجمعية الصحة العالمية.

    واتفقت الحكومات على أن اجتماع أيار/مايو “ينبغي أن يكون على شكل فريق عامل مفتوح العضوية” وأن تكون وثيقته الأساسية التقريرُ النهائي للاجتماع الدولي الحكومي الأول الذي سيقدم إلى الجمعية التي ستنعقد في أيار/مايو.

    وجاء القرار نتيجة لمشاورات غير رسمية بين أستراليا، وبنغلاديش، والبرازيل، وكندا، والصين، والاتحاد الأوروبي، وفرنسا، والهند، وإندونيسيا، واليابان، والنرويج، وجنوب أفريقيا، وسويسرا، وتايلند، والمملكة المتحدة، والولايات المتحدة، وزمبابوي.

    بعد تبادل الفيروسات، أين هي الفوائد؟

    قال مندوب المكسيك التي كانت البلد الأصلي لجائحة H1N1 (التي أُطلق عليها أنفلونزا الخنازير) إنه “رغم حسن نيتنا في تبادل الفيروس”- وهو الأمر الذي اعتبره العديد من المتدخلين في الاجتماع السبب الذي سيؤدي إلى إعداد اللقاحات بسرعة- “فإننا لم نحصل قط على أية فوائد من هذا التبادل”.

    وأضاف المندوب “لدينا مخزون محدود من اللقاحات في السوق” وفرص الحصول عليها في المكسيك ضعيفة، وقال إنه لذلك السبب فمن المهم بمكان “التوصل إلى اتفاق بشأن تبادل الأدوية” لأن اللقاحات تُنتجها شركات البلدان المتقدمة.

    وشدّدت البرازيل على أن أي اتفاق كهذا ينبغي أن يكون “ملزما وقابلا للإنفاذ” لأن تبادل الفوائد هو حق من حقوق الدول الأعضاء.

    وقال الاتحاد الدولي لرابطات صانعي المستحضرات الصيدلانية إن أعضاءه قدموا طوعا “مساهمات لم يسبق لها مثيل” في كل من البحث والتطوير والدراية واللقاحات وعن طريق تسعير عالمي متعدد المستويات بتكلفة أقل في البلدان النامية. وقالت سانغيتا شاشيشكانت من شبكة العالم الثالث “تَظهرُ جليا الطبيعة غير العادلة لنظام يقدم اللقاحات للبلدان المتقدمة ويطلب من البلدان النامية الاعتماد على تدابير خاصة مثل التبرعات.”

    وقد ورد عدد قليل من التعليقات حول عملية التعامل مع الجائحة. وقالت مندوبة الهند “نرغب في أن توضح لنا منظمة الصحة العالمية هذا الأمر” مشيرة إلى تقارير الصحف التي أفادت أن للخبراء الاستشاريين للمنظمة صلات بالصناعة الصيدلانية. واستطردت قائلة “إن عملنا أصبح موضع تساؤل الجمهور” وأضافت أنه يجب على المنظمة إصدار بيان بهذا الشأن.

    جلسة الاستماع العامة لمجلس أوروبا

    ردّ ممثل منظمة الصحة العالمية وممثل اتحاد الصناعة الصيدلانية الأوروبية في جلسة استماع عُقدت في 26 كانون الثاني/يناير في ستراسبورغ على تهم وجهها إليهما مجلس أوروبا ووسائل الإعلام بخصوص سوء تعاملهما مع تفشي الأنفلونزا الصيف الماضي.

    وقال السيد ولفغانغ وودارغ، وهو طبيب مختص في علم الأوبئة ورئيس سابق للجنة الفرعية المعنية بالصحة التابعة للجمعية البرلمانية لمجلس أوروبا إن الإعلان عن الجائحة كان “تصرفا غير مفهوم لا يمكن تبريره بأية أدلة.”

    وكان السيد وودارغ من أبرز الموقعين على عريضة لإخضاع منظمة الصحة العالمية لتحقيق مجلس أوروبا. وأثار مسألة أنه جرى الإعلان عن الجائحة في حزيران/يونيه في المقام الأول من أجل الدفع بالحكومات إلى شراء اللقاحات المشمولة ببراءة اختراع على نطاق واسع. وطالب وودارغ بإجراء تحقيق لتحديد أسباب حدوث هذا “الهراء الخطير”.

    وردّ كيجي فوكودا، المستشار الخاص لمنظمة الصحة العالمية المعني بجائحة الأنفلونزا على ذلك قائلا إن جائحة الأنفلونزا الراهنة “من الظواهر الموثّقة بشكل جيّد [و] الهدف هنا ليس مجرد تنميق الكلمات أو إثارة الجدل.” وقال إن منظمة الصحة العالمية واثقة من أن طريقة تفكيرها نزيهة وصالحة من الناحية العلمية، وأضاف أن المنظمة شرحت طريقة التفكير هذه في بيان نشرته في 3 كانون الأول/ديسمبر على موقعها الإلكتروني.

    وقال السيد لوك هاسل، ممثل صانعي اللقاحات في أوروبا، “إن هذه العريضة، حسب رأينا، غير مناسبة بالنسبة لمن يفهم كيفية عمل صناعة اللقاحات”، وأضاف أن صانعي اللقاحات قاموا بما طلبه منهم واضعو السياسات.

    وقال السيد أولريتش كيل، وهو أستاذ ومدير المركز المتعاون مع منظمة الصحة العالمية في مجال علم الأوبئة في جامعة مانستر (ألمانيا)، إن العالم “يشهد حاليا سوء توزيع هائل للموارد في مجال الصحة” لأن هذه القضية تتطلب استثمارا أكبر من أي مرض آخر من الأمراض غير المعدية الفتاكة الأكثر انتشارا.

    وردّ عضو برلماني في مجلس أوروبا قائلا إنه يفضل، بصفته مدافعا عن السكان، النهج التحذيري. وقال “فلو مات شخص واحد بسبب عدم تلقيه اللقاح، فإننا سنتعرض للنقد”، واسترسل قائلا “وأنا لا أملك أية أسهم في شركات الصناعة الصيدلانية.”

    وانتقد عضو برلماني “الطريقة الهستيرية التي تعاملت بها منظمة الصحة العالمية مع الشكوك” التي أثارها المجلس بخصوص استنتاجاتها، وقال “كما لو أن المجلس لا يستطيع توجيه أسئلة للمسؤولين في المنظمة. ومن المزعج أن تظن منظمةٌ مثل منظمتكم أنكم فوق أي تأنيب وتساؤل.”

    وقال السيد فوكودا إن منظمة الصحة العالمية “كانت واثقة تماما من أن هذه الاستجابة هي الاستجابة الصحيحة”، وأضاف ” عندما يكون أمامك شخص يعاني من ألم في الصدر، فإنك لا تنتظر حتى تتدهور حالته كي تقوم بشيء ما… إن هذا هو النهج ذاته.”

    وأخبرت تشان المجلس الاستشاري أن منظمة الصحة العالمية ستُعد في الوقت المحدد صيغة مؤقتة لدراستها بشأن الاستجابة على الصعيد العالمي لفيروس H1N1 لتقدمها إلى جمعية الصحة العالمية المقبلة التي ستنعقد في أيار/مايو.

    وأعلنت في كلمتها الافتتاحية أمام المجلس التنفيذي أن الطبيعة المعتدلة للجائحة كانت أفضل خبر في مجال الصحة في العقد الأخير. وأضافت أنه من الممكن أن يكون النصف الشمالي من الكرة الأرضية قد نجا من الأسوأ، ولكن “فصل الشتاء لم ينته بعد”، وسيحل فصل الأنفلونزا في النصف الجنوبي قريبا. وقالت إن منظمة الصحة العالمية “قلقة بشأن حصول البلدان النامية على لقاحات الجائحة، ولذا فهي تكثف برنامجها المتعلق بالتبرعات.”

    وللمزيد من التقارير، المرجو الاطلاع على الموقع التالي: www.ip-watch.org

     


    Leave a Reply

    We welcome your participation in article and blog comment threads, and other discussion forums, where we encourage you to analyse and react to the content available on the Intellectual Property Watch website. By participating in discussions or reader forums, or by submitting opinion pieces or comments to articles, blogs, reviews or multimedia features, you are consenting to these rules.

    We welcome your participation in article and blog comment threads, and other discussion forums, where we encourage you to analyse and react to the content available on the Intellectual Property Watch website.

    By participating in discussions or reader forums, or by submitting opinion pieces or comments to articles, blogs, reviews or multimedia features, you are consenting to these rules.

    1. You agree that you are fully responsible for the content that you post. You will not knowingly post content that violates the copyright, trademark, patent or other intellectual property right of any third party or which you know is under a confidentiality obligation preventing its publication and that you will request removal of the same should you discover that you have violated this provision. Likewise, you may not post content that is libelous, defamatory, obscene, abusive, that violates a third party's right to privacy, that otherwise violates any applicable local, state, national or international law, that amounts to spamming or that is otherwise inappropriate. You may not post content that degrades others on the basis of gender, race, class, ethnicity, national origin, religion, sexual preference, disability or other classification. Epithets and other language intended to intimidate or to incite violence are also prohibited. Furthermore, you may not impersonate others.

    2. You understand and agree that Intellectual Property Watch is not responsible for any content posted by you or third parties. You further understand that IP Watch does not monitor the content posted. Nevertheless, IP Watch may monitor the any user-generated content as it chooses and reserves the right to remove, edit or otherwise alter content that it deems inappropriate for any reason whatever without consent nor notice. We further reserve the right, in our sole discretion, to remove a user's privilege to post content on our site. IP Watch is not in any manner endorsing the content of the discussion forums and cannot and will not vouch for its reliability or otherwise accept liability for it.

    3. By submitting any contribution to IP Watch, you warrant that your contribution is your own original work and that you have the right to make it available to IP Watch for all purposes and you agree to indemnify IP Watch, its directors, employees and agents against all damages, legal fees and others expenses that may be incurred by IP Watch as a result of your breach of warranty or of these terms.

    4. You further agree not to publish any personal information about yourself or anyone else (for example telephone number or home address). If you add a comment to a blog, be aware that your email address will be apparent.

    5. IP Watch will not be liable for any loss including but not limited to the following (whether such losses are foreseen, known or otherwise): loss of data, loss of revenue or anticipated profit, loss of business, loss of opportunity, loss of goodwill or injury to reputation, losses suffered by third parties, any indirect, consequential or exemplary damages.

    6. You understand and agree that the discussion forums are to be used only for non-commercial purposes. You may not solicit funds, promote commercial entities or otherwise engage in commercial activity in our discussion forums.

    7. You acknowledge and agree that you use and/or rely on any information obtained through the discussion forums at your own risk.

    8. For any content that you post, you hereby grant to IP Watch the royalty-free, irrevocable, perpetual, exclusive and fully sub-licensable license to use, reproduce, modify, adapt, publish, translate, create derivative works from, distribute, perform and display such content in whole or in part, world-wide and to incorporate it in other works, in any form, media or technology now known or later developed.

    9. These terms and your posts and contributions shall be governed and interpreted in accordance with the laws of Switzerland (without giving effect to conflict of laws principles thereof) and any dispute exclusively settled by the Courts of the Canton of Geneva.

     

     
    Your IP address is 54.211.50.5